Monday, March 22, 2010

Hodekipp, sushi og plystrende gutter



I dag har jeg prøvd å lære meg en hodekipp/hodestift. En hodestift er en øvelse som er satt sammen av flere faser. Utøveren begynner med hodestående for så å la benene falle i vinkel ned mot gulvet uten å la disse berøre gulvet, og overkroppen holdes lutende frem i motsatt retning. Videre er det viktig at benene er under vannrett stilling i forhold til overkroppen. Denne stillingen kaller vi kipp-stilling. Fra denne stillingen utføres øvelsen ved hjelp av det vi kaller for en kipp, dvs. at benene gjør en piskelignende bevegelse med fartsretningen, samtidig som kroppen skyver i fra. Dette gjør at utøveren retter ut hoftene og sender kroppen inn i en svevfase for så å lande stående. Viktige poeng ved denne øvelsen er at kroppen lenes mot fartsretningen og benene peker motsatt vei som en motvekt i den fasen utøveren står på hode. Dette skaper en fjærlignende funksjon som utnyttes i den eksplosive fasen. Dette øver jeg altså på, da jeg kan komme opp i turn på praktisk/metodisk eksamen nå til våren. Turn er liksom ikke helt min greie, men føler at jeg nå, etter å ha trent litt på det begynner å få det litt bedre til.

Etter å ha trent på hodestift, var jeg å spiste sushi for første gang. Jeg var spent på om jeg kom til å like det, selv om jeg faktisk bare har hørt positive ting om det. Sushien falt absolut, og kommer til å bli en hit ut over våren. Ikke var det særlig dyrt heller, og det passer jo meg som student meget bra.

Dagen ble avsluttet med en løpetur. Det er en stund siden jeg har løpt ute nå, så var egentlig meget godt å kjenne asfdalten under føttene. Klarte selfølgelig å glemme musikk, så måtte derfor underholde meg selv på andre måter. Siden det fortsatt er tidlig vår, og ikke så mange som er ute å lufter seg, kunne jeg ikke se på andre løpere, så fokuset under dagens trening ble derfor pusteteknikk. Kjenner at jeg er ganske så dårlig til å puste riktig, da dette innebærer at du skal blåse magen litt ut (skyve ned diaphragma) før du hever brystpartiet når du puster inn, og deretter puster ut med lunger og mage. Fikk det til etterhvert, og tida suste avgårde. Ekstra hyggelig var det også at noen gutter plystra litt på meg på årvoll. Akkurat da var jeg litt lei, (var litt langt hjemmefra :-P) så at noen plystra litt (nå er jeg faktisk ikke helt sikker på om det var meg) gjorde at jeg skjerpa meg litt, retta opp ryggen og løp med så fine steg jeg bare kunne! Takk til dere!! Viktig med litt komplimenter i hverdagen!!

Alt for i dag!!

xoxo

No comments: